Is een probleem wel een probleem?

Iedereen ervaart in zijn of haar leven problemen. Dat kan gaan over financiële zaken, zoals het betalen van een (onverwacht hoge) rekening, of meer persoonlijke, zoals de opvoeding van je kinderen. De manier waarop je zoiets bekijkt of te lijf gaat, bepaalt of het ook daadwerkelijk een probleem is. Ik leg het je graag uit in deze blog en in dit audiofragment.

Perspectief is alles

De hoeveelheid problemen die je in je leven ervaart, bepaalt ook de kwaliteit van je leven. Gaat alles op rolletjes? Dan is het leven makkelijk. Maar hoe reageer je als het tegenzit? De manier waarop je met tegenslagen omgaat maakt het verschil. Ben je reactief, actief of proactief in het benaderen van moeilijkheden? Zie je problemen als persoonlijke pech of als een uitdaging? Sommige vormen van weerstand helpen je om te groeien. Denk aan de gewichten in de sportschool die je lichaam juist sterker maken. Op dezelfde manier versterkt het overwinnen van problemen je mentale toestand. Perspectief is in dat opzicht alles.

Analyseer je ervaringen

Het is ook zinvol om terug te kijken naar jouw ervaringen met tegenslagen. Keren bepaalde problemen steeds terug? Dan zijn dat zaken waar je nog een les over te leren hebt. Welke problemen heb je al overwonnen? En wat is toen de sleutel geweest voor de oplossing? Ik heb een zoon met autisme, die hierdoor regelmatig woedeaanvallen heeft. Ik werd daar ook gefrustreerd en boos van. Totdat ik ontdekte dat boosheid voor mijzelf niet werkt. Door zijn woede er te laten zijn en het me niet te laten raken, is het me gelukt om het niet meer als probleem te ervaren. Misschien heb jij ook dergelijke overwinningen waar je van kunt leren: het zijn er meer dan je denkt!

11 tips om sterker te worden van problemen

Door leren om te gaan met tegenslagen en frustraties ontwikkel je spirituele en emotionele spieren. Hoe je dat doet? Ik heb elf tips voor je om sterker te worden van de problemen die je tegenkomt. Hieronder deel ik er drie. De rest kun je beluisteren in dit audiofragment.

Tip 1:
Verander je opstelling ten opzichte van problemen. Is het een kans om te groeien? Een les om te leren?
Tip 2:
Verander de vragen die je stelt. Vraag niet: ‘waarom overkomt mij dit?’, maar draai het om: ‘wat kan ik leren van deze situatie?’
Tip 3:
Verander je fysieke toestand. Als je moe of inactief bent, voelt een probleem anders dan als je uitgerust of actief bent. Sta dus op, adem, ga wandelen of sporten.

Een fijne dag met problemen 😉

 

Deel:

Andere artikelen

in2coaching kernkwadrant

Kernkwadranten: kernkwaliteiten in kaart

Je hebt er vast weleens van gehoord: kernkwadranten. Dat zijn je unieke kerneigenschappen weergegeven in een schematisch overzicht. Een kernkwadrant geeft veel inzicht in jezelf

Inschrijven